Bojkotta CocaCola Company!

jag läser på Maria Wetterstrands blogg: CocaCola Company har beslutat dra sig ur systemet med återanvändbara pantflaskor. En liten notis på pantautomaten meddelade att från 30 juni 2008 så ges ingen pant på 4-kronors flaskor från CocaCola Company.

Vad är det här? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? Jag har sedan en tid tillbaka bojkottat cocacola company av andra skäl ur miljösynpunkt och nu kan jag alltså skriva upp ännu en anledning på listan.

CocaCola Company väljer alltså, enligt Wetterstrands slutsats, att tillverka sina petflaskor av sämre material som inte går att återanvändas, bara materialåtervinnas och precis som Maria Wetterstrand skriver så kan vi förvänta oss att fler läsktillverkande företag kommer göra likadant. Läsk från CocaCola Company blir ett par kronor billigare vilket skapar en  ännu större konkurrens än vad som redan finns, vilket gör att andra företag måste sänka sina priser för att behålla sina kunder, vilket gör att de måste försöka tillverka läsken/flaskorna billigare... Lägg ihop 1+1.

Jag antar att det här valet som CocaCola Company gör är baserat på att de vill spara pengar eller tjäna mer pengar och jag tvivlar fruktansvärt starkt på att de är i riskzonen för en konkurs... Jag är bitter.


Kommentarer
Postat av: björn

Jag tror inte på konsumentkraften. Den är otroligt överskattad. Visst är det skitbra att panta de miljöfarliga burkarna och flaskorna, men om de är så miljöfarliga, varför produceras de? Folk verkar inte ställa sig den frågan. För det är ju i produktionen problemet ligger. Då ska det lösas i produktionen och inte i konsumptionen.

Sen håller jag med om att man gott kan ta och köpa sig en flaska man kan panta istället för CC-company's flaska, bara för att de nu råkar vara det minst dåliga alternativet.

2008-07-04 @ 22:21:02
Postat av: S

konsumentkraften är sjukt viktig. Är det ingen som köper produkten så tvingas de producera mindre. Såklart att den bästa lösningen är att sluta producera flaskorna helt, men för att de ska sluta producera, måste vi sluta köpa! Chansen att de skulle slua tillverka flaskorna bara sådär, är väl ganska liten?

2008-07-05 @ 00:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0