klarhet

Jag har nu fått lite inside information om hur det ligger till med nedskärningen av sopstationer runt om i kommunen: det är ett annat företag som kommer att ha hand om sophämtningen och sopstationerna. Detta nya, och antagligen billigare, företag har fått för sig att det skulle vara bättre att ha färre, större sopcontainers (containrar?)  istället för fler, lite mindre. Då kan vi ju alla ställa oss frågan: hur ska vi ta oss till dessa stationer? Förutsättningarna för detta system är såklart en bil. Det ter sig fruktansvärt ironiskt att vi ska behöva ta bilen en halvmil eller två för att kunna sortera våra sopor. Jag kan utan tvekan hålla med om att de förra stationerna blev överfulla snabbt, men jag är trots det fullt övertygad om att beslutet om att ta bort våra "små" sopstationer inte är den bästa lösningen på problemet.

   Än så länge är idén om många små stationer den som lockar mig mest. Vi är lata, och för att få oss att ta tummen ur röven och börja sortera så måste det vara bekvämt och nära.
   Visserligen medför detta att giftutsläppande fordon kommer tvingas åka till fler ställen för att tömma behållarna, men frågan är om det inte är bättre ändå? Antingen åker 1000 bilar till ett ställe, eller så åker ett par- tre sopbilar till 50 ställen.

   Min erfarenhet säger mig att hade jag haft mer än två km till närmsta sopstation så vet i katten om jag hade sorterat lika mycket som jag gör nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0