Vem tänker åt dig?

Du måste vakna innan du somnar


Luften efterlämnar ensligheten

Jag drar efter andan men repet är för skört

Mina såriga händer förmår inte att hålla emot

Med hjärtat i halsgropen väntar jag på att dras ner

orkar inte kväljningarna

inte nu

Jag spyr upp min blodpump


Håller kvar hjärtat mellan mina tänder

Blodet sipprandes ner för mungipan

Får inte tappa!

med variga händer stretar jag emot

vilket skämt

Vem säger att alla får en andra chans?

(Paragraferna, lagarna?)

Vem tänker åt dig?

(Paragraferna, lagarna?)

Var det någon som kom och bytte repet, gav mig ett par handskar eller erbjöd sin hand?

-         knappast


Ingen vill hjälpa den smutsiga

Ingen vill hjälpa den bloddränkta

du kräver åttio kronor för varje timma

i ringaste utsträckning

för att ägna en tanke

för att göra tanken till åtgärd

för att se den smutsiga, för att hjälpa den bloddränkta


Skulle du hjälpa mig,

om jag bad om din hand?

Skulle du ta tag i mina såriga armar,

dra upp mig och tvätta bort smutsen från mitt ansikte?


Är du kanske en av dem som bara hjälper de du känner?

Är du en av dem som blundar och låter andra tänka åt dig?

Är du en av dem som blundar och låtsas att jag inte finns?

Du måste vakna innan du somnar

Kommentarer
Postat av: Felicia

När jag läste det där i första paragrafen om att du spyr, då kunde jag inte sluta tänka på att du borde ha skrivit "jag lägger en pizza." (: bra skrivet annars, lite läskig ton kanske, men eftersom att det är en del av vad dikten handlar om så tycker jag att den var bra :)

2008-04-08 @ 19:15:33
URL: http://headphonesex.blogg.se/
Postat av: S

haha jag övervägde det faktiskt men för att behålla den "läskiga" känslan så struntade jag i det! haha

2008-04-08 @ 19:37:37
URL: http://paintspeeling.blogg.se
Postat av: Daniel

Oh, sannerligen bra skrivet.
Att Först skriva dra som i "dra in luft" först för att sen växla till dra som "dra i ett rep" *thumbs up* och sen tom. hålla kvar att dra så att det växlar till att dras ned. vackert.

En sak: knuffa ner "för att hjälpa den bloddränkta" till egen rad? Bara något jag tänkte på det är såklart din struktur, men om du ändå har en upprepning av fraser innan och sen ignorerar att följa det .. ja, ditt val.

2008-04-08 @ 20:09:01
Postat av: S

oh tack, vad glad jag blir!

Njae.. det var lite tanken att ha kvar just den raden där den är nu. Den känns ganska betydelsefull för sammanhanget så jag vill att den ska märkas utan att behöva göra den i fetstil eller kursiv. Det var ett litet experiment, ville testa hur jag få den att synas lite extra. Bryta mönster kan vara effektfullt, vet dock inte om jag lyckades särskilt bra med det här...men jag fick ju dig att märka den i alla fall!

jag förstår vad du menar! tack för kommentaren!

2008-04-08 @ 21:07:33
URL: http://paintspeeling.blogg.se
Postat av: L.

Ah, tre första raderna i andra stycket - S n y g g t.

2008-04-08 @ 21:23:41
Postat av: Em

Jag hoppas verkligen du vet hur otroligt duktig du är! SÅ BRA!

2008-04-08 @ 23:08:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0