Spegel, spegel på väggen där...




Spegelbilden avslöjar

det som finns
på andra sidan, aningslöst

När tiden disponeras
så att reflektionen tar vid 

försvinner verkligheten,

i observationen


Spegeln är väggen,
mellan mig och verkligheten

Den skall krossas

-beundras ?

nej; föraktas


Är jag utanför eller innanför?

Framför eller bakom?

Min avbildning är jag,

jag är min förklaring

Min spegelbild är sanningen

-realiteten?


Vill känna, vill höra

vill vara

- förgäves

Jag är blott en bild

Jag är min avbildning, av den jag är

Jag kan inte känna!

Inte höra!

Allt jag kan

är att se, mina egna ögon

se hur världen återges i min spegel


Min värld, min spegel


Hur vet jag att jag står på rätt sida?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0