lösenord och mänskliga rättigheter

Som ni säkert har märkt, så har jag lagt undan lösenordet tills vidare. Det blev för jobbigt att förklara varje gång frågan om jag har blogg kom på tal. Nu är den alltså öppen för alla, på gott och ont antar jag. Detta kommer väl innebära en viss censur ...eller nej, det kommer det nog inte alls. Fan heller att jag tänker censurera bort mitt litterära liv. Det är ju här jag har gömt mina svar. I all så kallad poesi, i alla stavelser. 

Det tog ett bra tag innan jag kom på det men med lite ofrivillig hjälp från en viss B så föll även det på plats. Skulle jag ta bort delar av svaret, skulle ju en del av sanningen försvinna vilket skulle göra mig till en brottsling. Vad är straffet för att undanhålla sanningen? Fängelse? - jag är inget större fan av inspärrning. Inte av lagar heller för den delen och allra minsta av knivar.

För det är väl det som händer? Sakta skärs trådarna som håller dig till verkligheten av. Ett snitt, sen är du borta från acception och ett värdigt liv. De mänskliga rättigheternas krav  kan bara uppfyllas där perfektion råder. Errare humanum est - finns inte i perfektionismens värld. Tragiskt. Att säga att vi lever efter de mänskliga rättigheterna och i nästa drag beröva någon friheten...ja inte så konsekvent. Och för att dra in ännu mer inkonsekvens; att vi ens fortfarande har kungafamilj är för mig oförståligt. Du föds in i rollen som prinsessa eller prins, säger inte även det emot de mänskliga rättigheterna?

1.Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter
- Lika värde?samma rättigheter? Kungafamiljen anses mer värd än "vanliga" familjer? Och födda fria är de verkligen inte. Det påstås att det aldrig blir så tydligt hur uppdelat samhället är som när kungen besöker olika svenska kommuner. Vem får sitta närmast kungen? Vem får sitta längst ifrån?  Ni förstår säkert vad jag menar, orkar inte skriva en uppsats om varje "rättighet"

-Monarkins främsta budskap är att visa att det är skillnad på folk och folk, vilket strider emot den första paragrafen (börjar ju bra...)

3.Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet.
- personlig säkerhet i ett fängelse? Frihet i ett fängelse?
Fortfarande finns det de som förespråkar dödsstraff...

7.Alla är lika inför lagen och är berättigade till samma skydd av lagen utan diskriminering av något slag.
-
HAHA.Den mest absurda. Kungen kan inte åtalas för något brott (bortsett från civilmål som är tvister som dragits inför domstol och som inte har att göra med brott utan snarare med de rättsregler som rör enskildas inbördes förhållanden). Kungen får alltså enligt svensk lag mörda någon, råna en bank osv.
korrigering: alla, med vissa undantag, är lika inför lagen.

-Någon mer än jag som drar parallellen till "animal farm"?

24.Var och en har rätt till vila och fritid, innefattande skälig begränsning av arbetstiden samt regelbunden betald ledighet.
- Säger dom inte att skolan är ett heltidsarbete? betald ledighet? tänk er om våra föräldrar hade haft läxor/hemuppgifter att göra efter arbetstid på deras fritid, hade det tillåtits?- knappast.

29.Var och en har plikter mot samhället, i vilket den fria och fullständiga utvecklingen av hans eller hennes personlighet ensamt är möjlig.
-
ursäkta?


Jag har sagt det innan, och jag säger det igen. VI är alldeles för dåliga på att kritisera.
Det är inget fel på de mänskliga rättigheterna, det är sättet vi vill uppnå dem på som brister.

Kommentarer
Postat av: EeEeE

Kungafamiljen...när ska folk verkligen inse hur pass onödig den är? Ta bort den! Traditioner är ju livsviktigt för kulturen, men traditionen vi kallar 'monarki' är INTE det, monarki borde bli historia, inte tradition. "All 'animals' are equal, but some are more equal than other", lite så du tänkte?

2008-03-18 @ 16:41:00
Postat av: Sofie

hehe, ja ganska mycket så jag tänkte.

2008-03-18 @ 17:09:47
Postat av: Malin

Det fina är ändå att vi ser på franska revolutionen och liknande som bra exampel, då de strävade efter rättvisa och alltså avsatte kungen. Att vi nöjer oss med att gå halvvägs känns mest bara - illa.

2008-03-18 @ 19:52:02
URL: http://spokpandabarnet.blogg.se
Postat av: Linn

Det står erare humanum est på vår gitarr hemma. Glad påsk!

2008-03-20 @ 18:10:02
Postat av: Jake

Bra jämfört! Ner med god-damn kungahuset! Nummer 29 vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Den ter sig oroväckande nationalistisk enligt mig.

2008-03-21 @ 21:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0